Hævning i ovn natten over?
Op til Gærbrød
Hævning i ovn natten over?
Hej. Jeg er den heldige ejer af en sprit ny ovn med damp og tidsindstilling mm.
Jeg søger en opskrift på boller og brød der kan forberedes aftenen før, stilles i ovnen efter æltning og være færdigbagt når jeg står op.
Er der nogen der har nogle gode råd/opskrifter?
Re: Hævning i ovn natten over?
Hejsa
Kan ikke forestille mig at du vil få andet end et midelmådigt resultat ud af det, det er jo lidt det samme som du vil få ud af en brødmaskine. Men på den anden side, alt nybagt brød smager jo godt!
-Det bliver lidt specielt fordi du vil komme til at langtidshæve ved stuetemperatur, hvor de fleste opskrifter med langtidshævning foregår køligt.
-Du vil være nød til at reducere gærmængden meget væsentligt og derfor vil det komme til at tage uforholdsmæssigt lang tid hvis der skal dobbelthæves.
- du kan ikke dække dejen til når den hæver i ovnen, så der er risiko for at der dannes en skorpe når dejen tørrer ud.
- Den langsomme opvarming af ovnen og brødet betyder at du ikke vil få den samme initielle hævning som man får i en varm ovn
Så bedste bud er nok en simpel bolle eller franskbrødsopskrift med fedtstof i form af smør eller olie, hvor du så reducerer gærmængden til 10%, bruger kolde ingredienser og nøjes med en hævning i ovnen. Den skal æltes rigtigt godt, ellers tror jeg ikke gluten strukturen holder til den lange hævning og den vil heller ikke være i stand til at binde nok væde.
Forslag til en starter dej som du så kan udvikle efter forgodt befindende:
500 g mel
400 g vand
5-10 g gær
10 g salt
25 g smør eller olie
Ælt på maskinen i 15 min eller i hånden til du ikke orker mere. Den vil være meget våd i starten!
Fordel i en stor eller to små smurte brødforme. Hvis du vil forme til boller så kan det være dejen skal være en smule mere tør.
Held og lykke med projektet, det må være skønt at vågne op til duften af friskbagt brød!
Mads