Videre til indhold | Videre til menunavigation

Kvalimad nyhedsbrev Ca. 1 gang om måneden.
Tilmeld dig med din e-mail.

Læs mere her.
Sektion
Du er her: Forside Forum Dessert Hjemmelavet is med "swirl"/striber?

Hjemmelavet is med "swirl"/striber?

Op til Dessert

Hjemmelavet is med "swirl"/striber?

Skrevet af Henrik Nielsen — Gammelt datoformat: 2011 month_may 29 11:23

Efter at have ledt nettet rundt med lys og lygte, ender jeg igen her på kvalimad, denne gang desværre uden held. Jeg er efterhånden blevet helt god til at lave hjemmelavet is, men mangler inspiration til at komme videre.

Som det er nu, smager hele isen ens, bortset fra evt. chokoladestykker, nougat og lignende. Min lakridsis smager f.eks. helt og homogent af lakrids, selvom jeg godt kunne tænke mig noget variation med mild lakrids, og så nogle "stærke" områder i isen, som det kendes fra de købte.

Jeg kan ikke komme på en metode hvor jeg kan lave de lækre "swirls" eller striber som man ser i de købte luksus is, hvor der f.eks. er noget der minder om jordbærsirup, karamel eller lign, rørt i, uden der er blandet helt med, så man har mild jordbæris nogle steder, og kraftig sød jordbær"sirup" andre steder.

Mit problem er, at det jeg rører i, simpelthen bliver alt for stift når isen har ligget lidt i fryseren, og jeg har svært ved at undgå at isen i umiddelbar nærhed smelter en smule når det kommer i, hvilket heller ikke højner oplevelsen :/

Så, er der nogle der har en idé til hvordan jeg kan så lavet min is mere spændende at spise?

Help me kvalimad, you are my only hope ;)

/henrik

Re: Hjemmelavet is med "swirl"/striber?

Skrevet af Matthias Winkelhorn — Gammelt datoformat: 2011 month_jun 07 14:25

Hej Henrik

Sukker kan ikke fryse så hvis du tilsætter mere sukker til dine swirls sænker du frysepunktet for dine swirls og de vil ikke blive så hårde i konsistensen. Det er en tese og ikke noget jeg har prøvet men det burde jo virke. 

-Matthias 

Re: Hjemmelavet is med "swirl"/striber?

Skrevet af Mogens Aagaard — Gammelt datoformat: 2011 month_jun 16 12:18

Hej Henrik!

Her på Amager hvor jeg bor har vi en fantastisk isbutik, som hedder Ismageriet. Indehaveren har udgivet en bog med sine opskrifter, tips og tricks, som jeg varmt kan anbefale. Han fortæller bl.a. også hvordan man laver swirls ell. marmorering i isen.

Bogen hedder "Ismageriet", forfatteren hedder "Kim Tøvlesø Simonsen" og bogen er udgivet på forlaget "Olivia" med ISBN nr.:978-87-567-8630-0.

Bedste hilsner

Mogens

Baseret på Ploneboard
Handlinger tilknyttet webside
Emner
Bagning (68)
Cupcake (11)
Dessert (63)
Eksotisk (18)
Frugt (10)
Gærbrød (11)
Hovedret (11)
Julemad (20)
Kage (65)
Kød (28)
Morgenmad (5)
Sauce (22)
Snack (1)
Sous vide (2)
Stivelse (11)
Suppe (14)
Surdej (4)
Vegetar (12)

Doner penge og bliv kvalimad sponsor

Kvalimad koster penge at drive. Server, trafik, hosting, videoudstyr, mad, ingredienser osv.

Hvis du kan lide sitet er du velkommen til at dele udgifterne med mig :-D Alle beløb er velkomne, og går direkte til driften.

Seneste diskussions indlæg
Foie gras er ikke godt for dyrene ...
maxm - 2011-12-30 20:04:31
Re: Valg af indbygningsovn
Robert - 2011-12-05 18:32:49
Bageren9600 - 2011-12-05 13:38:04
Graekeren - 2011-11-25 00:36:00
Re: LISS Sifon
fnug5 - 2011-11-21 06:49:18