Videre til indhold | Videre til menunavigation

Kvalimad nyhedsbrev Ca. 1 gang om måneden.
Tilmeld dig med din e-mail.

Læs mere her.
Sektion
Du er her: Forside Forum Eksotisk mad Gode asiatiske retter

Gode asiatiske retter

Op til Eksotisk mad

Gode asiatiske retter

Skrevet af Max M — Gammelt datoformat: 2009 month_sep 16 09:32

Jeg er først for relativt nyligt begyndt at gå i dybden med asiatisk mad. Fx kinesisk og vietnamesisk. Er der nogen der har nogle retter de vil anbefale?

Re: Gode asiatiske retter

Skrevet af Erland Hansen — Gammelt datoformat: 2009 month_oct 20 20:05

Ved ikke om du vil kalde det en ret - mere en apetizer eller tilbehør - men god.

Jeg har smagt det på en vietnamesisk restaurant og ud fra det prøvet at alve den.

Det er små brød med rejer og sesam stegt i olie.

Skær skorpen af brød og smør dem med rå rejer som har været en tur i blender.

Vend dem med rejesiden i sesam så de er helt dækkede. Så en tur på panden med rigelig olie.

For nemt - men de smager fantastisk - men i små stykker...er lidt fede pga. olien 

Skrevet af Max M — Gammelt datoformat: 2009 month_oct 20 21:19

Ja, lyder som en god sammensætning. Den skal jeg lige have i baghovedet.

Skrevet af Morten deleuran — Gammelt datoformat: 2011 month_apr 07 20:39

Er der noget specielt du er ude efter?

Jeg har boet nogle år i Kina og er gift kinesisk.

Skal det være stærkt? sødt? surt? salt? eller det hele i en pærevælling?

Skrevet af Max M — Gammelt datoformat: 2011 month_apr 07 21:08

Previously Morten deleuran wrote:

Er der noget specielt du er ude efter?

Jeg har boet nogle år i Kina og er gift kinesisk.

Skal det være stærkt? sødt? surt? salt? eller det hele i en pærevælling?

Hovedsageligt i at få udvidet horisonten. Så jeg ved det ikke. Jeg kender mest til vietnamesisk.

Jeg er dog ikke meget for at retter skal være stærke for styrkens skyld. Har dog ikke noget imod at de får mig til at svede.

Men pærevælling lyder fint ;)

Vegetar og grøntsags retter kan jeg også godt lide. 

Skrevet af Frank Jespersen — Gammelt datoformat: 2011 month_jul 23 13:48

Ved godt det er en gammel debat, men hvad med lidt Thaimad

Skrevet af Maria Yde — Gammelt datoformat: 2011 month_jul 25 19:50

Jeg kan rigtig godt, lide karry retter. Fx.

500 g kylling filet

2 løg

1 par gulerod

1 squash

1 peberfrugt

1 spsk rød karry

1 dåse kokosmælk

Først steges den røde karry med lidt olie og løgene. Kyllingen tilsættes.

Squash tilsættes. kokosmælken røres i. når det har kogt lidt, tilsættes peberfrugt.

Serveres med ris.

Jeg har svært ved at få retten til at smage helt rigtig. På gode thai resturanter, er der også lidt en sød smag i rettet (selv om den er meget stærk). Det søde smag kan jeg ikke finde ud af at få frem ...

Skrevet af Thomas Antonsen — Gammelt datoformat: 2011 month_jul 29 08:54

Den søde smag kommer oftest fra frugtjuice (f.eks. ananas). 

Den kære fru Plum brugte uraffineret palmesukker i sine asiatiske retter for et sødt og krydret touch.

Skrevet af Alexander Hunziker — Gammelt datoformat: 2011 month_aug 01 14:25

Jeg har et par jeg synes er gode, alle sammen kinesisk. Jeg har lært dem på kogeskole i Beijing og går ud fra at de er autentiske. Jeg giver dig opskriften for "Fish flavour eggplant" (魚香茄子) her, men skriv bar hvis du vil have flere. Portionen her er lille, du kan sagtens tilberede doppelt så meget. Og den har ikke noget fisk i, den hedder bare sådan...

200g auberginer, skåret i stykker på ca. 1x1x4cm, lige som små fingre

50g hakked svinekød

1 ts ingefær, skåret i "brunoise"

1.5 ts hvidløg, skåret i brunoise

2 sps springløg, skåret i ca. 5mm lange stykker, brug kun den hvide del

2 små chilis, indlagt i eddike, hakket meget fin

1 dl vand

1/2 ts salt

1 1/2 ts sukker

1 ts sojasauce

1 ts kinesisk risvin

2 ts kinesisk eddike

1/2 ts Maizena, opløst i lidt vand

jordnøddeolie

1 ts sesamolie

Steg auberginer i jordnøddeolie indtil de er bløde og lidt brune, det kræver lidt fedtstof... Tag dem ud a wokken. Varm lidt olie og steg svinekødet, tilføj chilis og snart ogso hvidløg og ingefær. Når det begynder at dufte, tilsat vand, salt, sukker, sojasauce og risvin. Kom auberginerne tilbage i wokken også. Læg et låg på og kog i 10 minutter. Tilsæt eddike, den opløste Maizena, rør rundt og vent indil retten bliver lidt tykkere. Tilsat springløg og sesamolie til sidst.

De "teeskeer" hun havde I Beijing var større end de vi har her, men mindre end vores spiseske.

Mit modermål er ikke Dansk, jeg håber at det er forståelig... ellers spørg bare!

Skrevet af Max M — Gammelt datoformat: 2011 month_aug 02 10:46

Previously Alexander Hunziker wrote:

Jeg har et par jeg synes er gode, alle sammen kinesisk. Jeg har lært dem på kogeskole i Beijing og går ud fra at de er autentiske. Jeg giver dig opskriften for "Fish flavour eggplant" (魚香茄子) her, men skriv bar hvis du vil have flere. 

Ja endelig flere. Der er mange asiatiske retter, og når jeg nu ikke kommer der selv, så er det svært at vide hvilke der er gode. Iøvrigt sjovt at den hedder "fish flavoured" når der ikke er skyggen af fiskesmag i.

Mit modermål er ikke Dansk, jeg håber at det er forståelig... ellers spørg bare!

Du er fuldt forståeligt. Jeg kan ikke se på teksten at du har andet modersmål. Men den skal da prøves. Hustruen er helt vild me aubergine.... tak.

Skrevet af Isak Harvid Thjellesen — Gammelt datoformat: 2011 month_sep 07 02:56

Her er en link til Cooking With Dog. ja det er meget japansk, temmelig sjovt og asiatisk.

http://www.youtube.com/user/cookingwithdog#p

Skrevet af Esben Stage — Gammelt datoformat: 2011 month_oct 11 23:29
Hej Max. Jeg har en nem thai ret jeg bliver ved med at vende tilbage til. 

Kyllingesalat! Frisk, let nem og lækker

I al sin enkelhed er det stegte kylligestykker (inderfilet), blandet sammen med tomater, agurk og rødløg

Dressing består af lige dele sukker, lime- eller citronsaft samt fiskesauce - samt friske chilli efter smag - Personligt er jeg helt vild med piri piri

Toppes med frisk koriander

Sig til hvis det lyder interessant, så sender jeg en mere præcis opskrift

Mvh. Esben

Skrevet af Alexander Hunziker — Gammelt datoformat: 2011 month_oct 13 13:12

Så, Max, hvordan gik det med auberginerne? Here endelig som lovet en opskrift til: Gong Bao Chicken (宮爆雞丁). Det er en klassiker af den Sichuanesiske køkken og alle kan lide det :) Sådan gør du:

300g kyllingekød

3 hvidløg, skåret i fine skiver

lige så meget ingefær, skåret i fine skiver

5 forårsløg, hvide del, skåret i 5mm lange stykker

1/3 agurk, skåret i små terninger (det er ikke standard, men universitetskantinen i Beijing har altid tilsæt lidt agurk og jeg synes det smager godt)

en hand fuld tørrede chilis, uden kerner, skåret i halv

1 ts sichuanpeber

ristede, usaltede jordnødder

1/2 ts salt

2 ts sojasauce

1 ts kinesisk risvin

2 ts maizena

1 ts vand

3 ts sukker

1 ts maizena

2 ts sojasauce

3 ts kinesisk riseddike

1 ts sesamolie

1 ts vand

Skær kyllingekød i ca. 1cm store terninger. Bland en marinade af alle ingredienser i den anden afsnit og mariner kødet. Lav en sauce med ingredienserne i den tredje afsnit.

Varm 2 sps jordnøddeolie i wokken, kom sichuanpeber og chilis i, tilsæt kødet og steg intil det er brun udenfor. Tilsæt agurk, forårsløg, ingefær, hvidløg og forsæt at stege indtil kødet er gennemkogt. Reducer varmen, tilsæt saucen og vent lige indtil den binder. Tilsæt til sidst jordnødderne.

Lige et par kommentarer til ingredienserne:

* Risvinen kan man, synes jeg, erstatte med sherry eller madeira eller noget lignede. Men den er ikke dyr og kan købes i kinesiske madbutikker

* Den kinesiske eddike er unik og man skulle helst bruge originalet. Den hedder Zhengjiang eddike.

* Sichuanpeber er faktisk ikke peber, men de uåbnede blomster af en plante. Den er en fantastisk krydderi.

* Hvid den kinesiske køkken bruger sesamolie, så er det altid den lavet på ristet sesam. Den skal betragtes som krydderi og bruges i små mængder.

Til sidst, til dem der gerne vil have en bog med autentiske opskrifter, kan jeg anbefale "Land of plenty" af Fuchsia Dunlop.

God fornøjelse!

Baseret på Ploneboard
Handlinger tilknyttet webside
Emner
Bagning (68)
Cupcake (11)
Dessert (63)
Eksotisk (18)
Frugt (10)
Gærbrød (11)
Hovedret (11)
Julemad (20)
Kage (65)
Kød (28)
Morgenmad (5)
Sauce (22)
Snack (1)
Sous vide (2)
Stivelse (11)
Suppe (14)
Surdej (4)
Vegetar (12)

Doner penge og bliv kvalimad sponsor

Kvalimad koster penge at drive. Server, trafik, hosting, videoudstyr, mad, ingredienser osv.

Hvis du kan lide sitet er du velkommen til at dele udgifterne med mig :-D Alle beløb er velkomne, og går direkte til driften.

Seneste diskussions indlæg
Foie gras er ikke godt for dyrene ...
maxm - 2011-12-30 20:04:31
Re: Valg af indbygningsovn
Robert - 2011-12-05 18:32:49
Bageren9600 - 2011-12-05 13:38:04
Graekeren - 2011-11-25 00:36:00
Re: LISS Sifon
fnug5 - 2011-11-21 06:49:18