Videre til indhold | Videre til menunavigation

Kvalimad nyhedsbrev Ca. 1 gang om måneden.
Tilmeld dig med din e-mail.

Læs mere her.
Sektion
Du er her: Forside Forum Hovedretter Chili ret

Chili ret

Op til Hovedretter

Chili ret

Skrevet af Jesper Laugesen — Gammelt datoformat: 2011 month_feb 27 17:13

Har tit set "Chili" som en ret i både film og serie ovre fra "guds" land amerika..

Og har nu google ALT for meget og lige så mange forslag jeg fandt lige så mange forskellige opskrifter findes der..

Er der ikke en grund opskrift eller noget lign. man kunne gå ud fra?

Mvh Jesper

Re: Chili ret

Skrevet af Thomas Antonsen — Gammelt datoformat: 2011 month_mar 02 13:11

Når amerikanere siger "chili", mener de Chili con Carne. Og ja, den findes i et hav af versioner...

En grundopskrift til 3-4 personer kunne være:

Svits i en stor gryde:

- 1 grofthakket hvidløg

- 2 grofthakket løg

- Finthakkede Chilier: F.eks.: 1 piri-piri (uden kerner), 1 tørret/røget Chipotle (kan fåes i indvandrergrønthandlere evt. på bestilling), 1-2 syltede Jalapeno. Hvis du ikke har mulighed for at skaffe dem, har de en bakke blandede chilier i Brugsen, som kan bruges. Når du har hakket chilier vasker du hænder flere gange!

- ½ dl olie

Brun imens ½-1kg oksekød i tern (grundigt!) i flere portioner på en glohed pande. Efterhånden som porionerne er klar ryger de over i gryden.

Efter chilien har svitset i 15-20 minutter tilsætter du 1 øl, derfter okseboullion så det godt og vel dækker kødet. Tilsæt 1 tsk koriander , 1 tsk spidskommen, 1tsk chilipulver, et stort nip salt.

Lad koge i 2-3 timer, hvis det koger tør tilsætter du vand/okseboullion. Tilsæt 100gr mørk chokolade. Smag til med salt og peber og evt. sukker hvis chokoladen og øllet har gjort den meget bitter. Tilsæt mere chilipulver hvis den er for fesen.

Serveres drysset med revet cheddarost med ris, kogte hvide/røde bønner og/eller groft brød til. Evt. fed creme fraiche/græsk youghurt eller lignende til dem, der synes den er for kras. Velbekomme!

P.S.: Hvis du bliver hooked på Chili con Carne (Chili er faktisk vanedannende og euforiserende) så brug om du kan skaffe bogen "A bowl of red" af Francis X Tolbert evt. på biblioteket, det er Chili-bibelen. Opskriften her er en lidt tilpasset version af hans North Texas Red, som er kåret til verdens bedste chili!

Skrevet af Jesper Laugesen — Gammelt datoformat: 2011 month_mar 10 17:14

MANGE tak for opskriften Thomas, den er hermed gemt og skal prøves til næste "Fight Night"

Jamen jeg vil da prøve at smutte på biblioteket allerede idag skulle alligevel forbi..

Igen takker mange gange, vidste ikke de kaldte Chili con carne det.. :o)

Skrevet af Finn Pedersen — Gammelt datoformat: 2011 month_may 06 09:59

Hej og tak for en god hjemmeside

Jeg forsøgte at låne "A Bowl Of Red" på biblioteket, men de kunne ikke skaffe den. Så forsøgte jeg mig med amazon.com, og der var der bid! For den er kommet i en ny udgave, og er stadig smækfuld af chili-opskrifter  og især chili-historier. Kan godt forstå den kaldes chili-bibelen. Jeg gav ca 120 kr inkl fragt.

Forlaget er Reveille Books.
ISBN 1-58544-209-7.
Trykt hos Texas A&M University Press

Men, kære Thomas Antonsen, hvorfor ikke lave en grundopskrift der er ret tæt på det originale? Når man læser ovennævnte bibel igennem, står der ingen, absolut ingen steder noget om at der skal bruges chokolade i chili con carne. Jo, jeg ved godt du skrev at din opskrift var lettere tilpasset, men alligevel ... Chokolade? 

Med venlig hilsen

Finn Pedersen

Skrevet af Thomas Trojel — Gammelt datoformat: 2011 month_may 18 21:02

Husk det lille fif, at efter der hakkes chili gnides hænderne ind i madolie. Det fortynder chiliolierne og hænderne vaskes derefter med alm. sæbe.

Mvh Thomas

Baseret på Ploneboard
Handlinger tilknyttet webside
Emner
Bagning (68)
Cupcake (11)
Dessert (63)
Eksotisk (18)
Frugt (10)
Gærbrød (11)
Hovedret (11)
Julemad (20)
Kage (65)
Kød (28)
Morgenmad (5)
Sauce (22)
Snack (1)
Sous vide (2)
Stivelse (11)
Suppe (14)
Surdej (4)
Vegetar (12)

Doner penge og bliv kvalimad sponsor

Kvalimad koster penge at drive. Server, trafik, hosting, videoudstyr, mad, ingredienser osv.

Hvis du kan lide sitet er du velkommen til at dele udgifterne med mig :-D Alle beløb er velkomne, og går direkte til driften.

Seneste diskussions indlæg
Foie gras er ikke godt for dyrene ...
maxm - 2011-12-30 20:04:31
Re: Valg af indbygningsovn
Robert - 2011-12-05 18:32:49
Bageren9600 - 2011-12-05 13:38:04
Graekeren - 2011-11-25 00:36:00
Re: LISS Sifon
fnug5 - 2011-11-21 06:49:18