Videre til indhold | Videre til menunavigation

Kvalimad nyhedsbrev Ca. 1 gang om måneden.
Tilmeld dig med din e-mail.

Læs mere her.
Sektion
Du er her: Forside Forum Hovedretter Langtidsstegning af kalkun

Langtidsstegning af kalkun

Op til Hovedretter

Langtidsstegning af kalkun

Skrevet af Steen Lauth — Gammelt datoformat: 2009 month_dec 15 22:46

Hej

Jeg har fået den tvivlesomme ære at lave kalkun til juleaften. Jeg har lavet and flere gange men ikke kalkun.  Er der nogen af jer der har erfaring det.

Jeg regner ikke med at farsere den da vi kun er 7 voksne og 4 børn der skal spise af den., så jeg regner med at langtidsstege den ved fx 120 grader  til den har opnået en kerne temp på 70 grader.... har i nogen gode forslag.

steen

Re: Langtidsstegning af kalkun

Skrevet af Max M — Gammelt datoformat: 2009 month_dec 15 23:36

Previously Steen Lauth wrote:

Hej

Jeg har fået den tvivlesomme ære at lave kalkun til juleaften. Jeg har lavet and flere gange men ikke kalkun.  Er der nogen af jer der har erfaring det.

Jeg regner ikke med at farsere den da vi kun er 7 voksne og 4 børn der skal spise af den., så jeg regner med at langtidsstege den ved fx 120 grader  til den har opnået en kerne temp på 70 grader.... har i nogen gode forslag.

Lad mig sige det med det samme ... jeg kan ikke huske hvornår jeg sidst har stegt kalkun, så tag hvad jeg siger med et gran salt.

Men ... fyldet i kalkunen er der ikke for at sørge for mere mad. Den er der for at forhindre at fuglen udtørrer under stegningen. Så det er en skidt idé at undvære den. Du kan og sagtens bare bruge æble, appelsin eller "brødstuffing" ligesom amerikanerne.

Kalkunen er stor, så jeg ville nok starte den ved 250-200 grader i et kvarter, så skindet får lidt farve og smag. Det burde ikke gøre den sej, når den nu er så stor.

En kernetemperatur på 70 grader lyder lidt højt. (Jeg går ud fra vi snakker bryst eller lår kød og ikke fyldet.) Det er dog helt uden at jeg har studeret det. Jeg ville som et skud fra hoften nok ikke satse på en temperatur højere end 65 grader. Ligesom kylling og gris.

Der er dog nogle sikkerhedmæssige aspekter. Hvis kalkunen er kæmpestor og den tilbringer lang tid ved 30-50 grader, så kan der være noget bakterievækst. Jeg var lige ude at kigge på nettet, men de retningslinier der er, ser ud tl at være lavet af folk med bakterieskræk, som anbefaler omkring 75 grader som færdig temperatur. Så er jeg ret sikker på at den er lige så interessant som en tavlesvamp.

Jeg tror dog det vil være en god idé at komme den i saltlage et stykke tid så den kan blive sprængt. Det giver brystkødet noget smag og gør den mere mør. Det hjælper også imod

bakterier.

Re: Langtidsstegning af kalkun

Skrevet af Bjarne Brunstedt — Gammelt datoformat: 2009 month_dec 19 10:00

Pas nu på det der med temperaturen, det er fugl som indeholder Campylobacter, så omkring de 80 grader er mere passende, 

Baseret på Ploneboard
Handlinger tilknyttet webside
Emner
Bagning (57)
Dessert (53)
Eksotisk (18)
Frugt (10)
Gærbrød (11)
Hovedret (11)
Julemad (20)
Kage (55)
Kød (28)
Morgenmad (5)
Sauce (22)
Snack (1)
Sous vide (2)
Stivelse (11)
Suppe (14)
Surdej (4)
Vegetar (12)

Doner penge og bliv kvalimad sponsor

Kvalimad koster penge at drive. Server, trafik, hosting, videoudstyr, mad, ingredienser osv.

Hvis du kan lide sitet er du velkommen til at dele udgifterne med mig :-D Alle beløb er velkomne, og går direkte til driften.

Seneste diskussions indlæg
Foie gras er ikke godt for dyrene ...
maxm - 2011-12-30 19:04:31
Re: Valg af indbygningsovn
Robert - 2011-12-05 17:32:49
Bageren9600 - 2011-12-05 12:38:04
Graekeren - 2011-11-24 23:36:00
Re: LISS Sifon
fnug5 - 2011-11-21 05:49:18