Ny pande
Op til Køkkenudstyr og teknik
Jeg skal have købt en ny pande - men er lidt på herrens mark mht, hvad det skal være.
Lige pt bruger jeg en sådan en fedtfri pande fra Gastrolux - men den trænger til udskiftning, synes jeg.
Nogen der har et godt forslag til, hvad det skal være??
Vil lige nævne at vi har et glaskeramisk komfur!
Mange hilsner
Mette - der glæder sig til at der forhåbentlig snart kommer nye opskrifter ;oD
Previously Mette Schiemann Villadsen wrote:
Jeg skal have købt en ny pande - men er lidt på herrens mark mht, hvad det skal være.
Lige pt bruger jeg en sådan en fedtfri pande fra Gastrolux - men den trænger til udskiftning, synes jeg.
Jeg ved hvad jeg selv foretrækker.
En helt simpel pande af presset pladejern. Som den her:
http://www.kunstogkokkentoj.dk/details.php?kaldeId1=34&kaldeId2=3&kaldeId3=0&kundenr=0&vognnr=0
Fx. den her: PANDE, SVÆR PLADEJERN, Ø 300 mm KR. 260,00
Den er billig, varmeleder godt, og holder resten af livet. Man kan bruge metalredskaber i den. Der er ikke noget non-stick der ryger af.
Den eneste ulempe er at den er tung. Så hvis du har svage håndled er det nok ikke noget.
Den skal behandles og bruges som en støbejernespande. Hvis man bruger den rigtigt, så er der ikke noget der brænder fast i den.
Jamen jeg vil helt klart overveje at anskaffe mig sådan en så ;oD Synes bestemt ikke at jeg lider af svage håndled, så mon ikke jeg kan svinge den rundt i køkkenet!
Hmm og hvordan skal man så lige behandle en støbejernspande - har aldrig haft en før!
Kommer der ikke snart nogen nye opskrifter - tror vi er flere, der savner dem 
Hilsen Mette
Hmm ... Der er en del artikler på engelsk om det: http://www.google.dk/search?q=prepping+cast+iron+skillet&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:da
fficial&client=firefox-a
Men grundprincippet er at du varmer panden op med olie på, indtil olien begynder at ryge. Så lader du den køle af med olien på.
Jeg plejer at stille den ned i vasken med bunden opad, så der kun er et tyndt lag olie på.
Nogen gange skal man gøre det mere end en gang.
Når du bruger panden,så varm den godt op, og kom olien på når panden er varm.
Du må ikke vaske den med stærk sæbe. Helst slet ikke med sæbe. Varm vand på en varm pande det er det bedste.
Lidt almindeligt opvaskemiddel tager den ikke skade af hvis den helt slem.
Når du sætte den til side, så sørg for at den altid er lidt blank af olie.
og jo ... der kommer flere videoer snart.
Jamen jeg vil helt klart overveje at anskaffe mig sådan en så ;oD Synes bestemt ikke at jeg lider af svage håndled, så mon ikke jeg kan svinge den rundt i køkkenet!
Hmm og hvordan skal man så lige behandle en støbejernspande - har aldrig haft en før!
Kommer der ikke snart nogen nye opskrifter - tror vi er flere, der savner dem
Hilsen Mette
Hej Mette
Hvis du er blevet klogere på hvilken pande du skal investere i , så sig lige til - den jernpande lyder fornuftig, men det er vigtigt at det er pladejern og ikke støbejern - og vi kunne evt. bestille sammen så sparer vi vel noget fragt !!!! giv lige besked
Undskyld Mette fik vist ikke skrevet mit navn på ovenstående indlæg vedr. smedejernspande - det er Marianne din bagbo
Hilsen
Marianne
Hej Marianne ;oD
Jeg har været inde og kigge på den, og jeg mener godtnok, at den Max henviser til ER lavet af pladejern. Har du tjekket linket??
Det er i øvrigt en vildt fin hjemmeside - altså Kunst og Køkkentøj's - og jeg har allerede fundet flere ting derinde, som jeg ikke tror, jeg kan leve uden 
Men vi kan lige stikke hovederne sammen, inden vi bestiller!
Hilsen Mette
Previously Max M wrote:
Jeg ved hvad jeg selv foretrækker.
En helt simpel pande af presset pladejern. Som den her:
http://www.kunstogkokkentoj.dk/details.php?kaldeId1=34&kaldeId2=3&kaldeId3=0&kundenr=0&vognnr=0
Fx. den her: PANDE, SVÆR PLADEJERN, Ø 300 mm KR. 260,00
Den er billig, varmeleder godt, og holder resten af livet. Man kan bruge metalredskaber i den. Der er ikke noget non-stick der ryger af.
Den eneste ulempe er at den er tung. Så hvis du har svage håndled er det nok ikke noget.
Den skal behandles og bruges som en støbejernespande. Hvis man bruger den rigtigt, så er der ikke noget der brænder fast i den.
Hej Max!
Jeg har først for nylig opdaget dit inspirerende site, og har allerede anbefalet det til flere, og selv forsøgt mig med nogle af opskrifterne.
Jeg er også på jagt efter en ny pande, men da jeg talte med inspiration, som forhandler pladejernspander, sagde de, at den var meget følsom overfor temperaturudsving, ikke kun fra varm til kold, men også omvendt. Da vi har induktion kunne det nemt ske! Hvad er din erfaring, for det ser ud til, at du (på nogle af videoerne) også bruger induktion!???
Previously Ulla Pagh Todo-Bom wrote:
Jeg er også på jagt efter en ny pande, men da jeg talte med inspiration, som forhandler pladejernspander, sagde de, at den var meget følsom overfor temperaturudsving, ikke kun fra varm til kold, men også omvendt. Da vi har induktion kunne det nemt ske! Hvad er din erfaring, for det ser ud til, at du (på nogle af videoerne) også bruger induktion!???
Previously Max M wrote:
Previously Ulla Pagh Todo-Bom wrote:
Ja jeg har skiftet til induktion i køkkenet. Og ud over enkelte problemer så er det kanon!Jeg bruger pladejern på mit komfur, og jeg aner ikke hvad de snakker om.Det eneste problem jeg har er at panden ikke varmer lige hurtigt over det hele. Hvis panden er større end pladen. Der er aluminiums pander nok bedre.Men hvis du køber en pande der passer til størrelsen af dit induktionsfelt, så er det ingen problemer i at bruge pladejern.
Tusind tak for det hurtige svar. Det glæder mig at høre. Nu føler jeg mig meget mere tryk ved at købe sådan een, så jeg tror jeg bestiller den med det samme 
Vent lige lidt med panden, for jeg har også et godt bud. Jeg har haft induktion i godt to år og købte til en start en Jamie Oliver pande med rød plet - den er nu smidt på møddingen - den kunne ikke tåle at blive varm!
Samme tid havde jeg købt en 20 cm Scanpan Impact i rustfri stål og altså uden belægning. Den bruges til alt, og er lige så pæn i dag - næsten - som da den blev købt. Den kan uden problemer smides ind i sofaen.
For et halvt år siden, da jeg smed hr. Oliver ud, havde jeg købt en ny Scanpan Impact på nettet, denne gang en 26 cm, som er lidt større end jeg regnede med, men den er lige så fantastisk. Der skal bruges fedtstof, ja, men det giver jo også smag, og den kan gå i opvaskeren, men er meget let at vaske med sæbe under vandhanen. Altså godt rustfrit stål, der vil noget. Jeg har også en rigtig god støbejernspande, men den er alt for tung og bruges kun, når der skal steges mange bøffer på én gang.
Bare søg på nettet efter Scanpan Impact 24, 26 eller 28 cm, så kommer der flere bud (Kelkoo). 24 cm er dyrere end 26 cm. Jeg gav omkring 400 kr. og er rigtig godt tilfreds. God fornøjelse fra Kirsten Momo
Previously Kirsten Andersen wrote:
Samme tid havde jeg købt en 20 cm Scanpan Impact i rustfri stål og altså uden belægning. Den bruges til alt, og er lige så pæn i dag - næsten - som da den blev købt. Den kan uden problemer smides ind i sofaen.