Hvilket gaskomfur
Op til Køkkenudstyr og teknik
Hej
Jeg er træt af det komfur, der var installeret, da jeg købte hus. Så nu overvejer jeg at købe nyt, og det skal være gas. Også gerne ovnen. Jeg er helt blank på, hvad der duer, så gode input modtages med tak. Eneste ufravigelige krav er, at det skal være 60 cm i bredden.
Jeg har et SMEG 60 cm. gaskomfur. Det kunne jeg ikke finde på at købe igen. Det larmer og gasblussene er temperamentsfulde. Det er også umuligt at gøre ordentligt rent. Ovnen er dog god og præcis. Nåh ja, og det er smukt at kigge på.
Jeg har også et Voss gaskomfur, som jeg bruger i mit "tv køkken" det virker fint. Larmer ikke så meget og har også en god ovn. Det er dog ikke særligt kønt.
Det er alt hvad jeg ved om komfurer. Skulle jeg ud at købe nyt i dag, så ville det blive induktion i stedet for gas. Det har alle de samme fordele som gas, men er meget mere præcist, og nemmere at gøre rent.
Ahhhh MaX man kan ikke blærerøvsflambere på induktion, Der skal man til at stå og fedte med ligtheren ![]()
Hej Max.
Mit komfur er ikke bare temperamentsfuldt. Det har en selvstændig vilje! Så det ville være mere præcist at lave mad over lejrbål
Mine krav om præcision er beskedne...alt vil være et stort fremskridt.
Ellers bunder mine overvejelser mest i, at jeg har følt det som et kæmpestort fremskridt at lave mad over gas, de gange jeg har prøvet. Og så kan jeg se, at induktion er ret dyrt.
Jeg har lige skiftet mit 60cm SMEG ud med et 70cm Scholtes gsakomfur - deet er kavlitet ved siden af SMEG - de 70 var et kompromis da jeg desværre ikke har plads til mit drømme 90 cm gas komfur.
Jeg bruger b.la. mit gas komfur til f.eks. at brænde rød peberfrugter - de får lidt anden smag end at sætte dem i ovn under grill .......eller også er det bare noget man tror
Enig med Johan. De gange jeg har lavet mad over gas har jeg virkelig nydt det. Det er lissom mere 'ægte' eller oprindeligt med ild i stedet for magnetfelter og bølger og hvad ved jeg.
Også enig med Erland. Det er dybt tilfredsstillende at stikke en stegegaffel i røven på en peberfrugt og holde den ind i flammerne indtil den bliver sort. Prøv lige dét på et induktionskomfur!
Desuden er det vigtigt at brænde nogle fossile brændstoffer af, så vi kan skabe noget CO2. så træerne har noget at leve af.
Mit næste komfur bliver helt sikkert med el-ovn og gas på toppen. Men ikke Smeg. Kvaliteten er ikke noget at skrive hjem om.