Fond og kogetid
Op til Saucer
Hej,
Har set dine videoer omkring fond. Jeg har 2 spg.:
1) Bliver det en bedre fond, hvis det står i 8-9 timer end fx. 2 timer? Hvilken
betydning har det, at fond simre i længere tid?
2) Skal vi bruge låget eller er det lige meget? Hvilken betydning har det?
Hilsen
Andrea
1) Jo længere en fond står, jo mere gelatine får du ud af knoglerne. Men det er mest med kalve knogler det har nogen betydning. Kylling lader jeg som regel ikke stå mere end 4-5 timer, smagen og gelatinen kommer relativt hurtigt ud af kyllingeben.
2) det er ligemeget om du har låg på eller ej. Problemet med at have låg på er at det er sværere at hold gryden "simrende". Med låg på plejer den at gå i kog, og så får du en uren fond.
ad 2.2:
Uden låg? hvis den står i 8-9 timer, er der så ikke fare for at, den i værste fald koger tør, eller i det mindste, mister for meget væske.
Previously Anders Poulsen wrote:
ad 2.2:
Uden låg? hvis den står i 8-9 timer, er der så ikke fare for at, den i værste fald koger tør, eller i det mindste, mister for meget væske.
Nej. Den skal kun simre. Så lidt som overhovedet muligt. En enkelt boble der bryder overfladen stille. hvert eller hvert andet sekund. Så er der ingen risiko for at den koger tør.
Hvis du lader den koge lystigt, så kan det selvfølgelig ske.
Men er du nervøs for det, så gør det de første par gange hvor du kan holde nøje øje med det.
Hey
har lige lavet en lækker fond, men opdager at jeg ikke har plads i fryseren!!
Hvor langtid tænker i at den kan holde sig i køleskab?
vh Poples
hej Søren, det står her i fond opskriften: http://www.kvalimad.dk/opskrifter/lys-og-moerk-fond-bouillon