Rugbrød
Op til Surdej
Nu har min våde surdej stået og boblet i dagevis. Dufter godt, så nu vil jeg i gang med at bage et rugbrød. Jeg bor i Holland, og knækkede kærner - uanset hvilke - er ikke til at opdrive her, kun hele rugkærner, solsikkekærner, frø osv. Er det en god ide at lade hele rugkærner ligge i vand natten over inden jeg blander dem i dejen, eller er det smartere at lade dem koge før brug for derefter at lave dejen og så lade det hele langtidshæve?
Jeg har lavet rugbrød flere gange. Af og til er det godt, men tit er det alt for vådt i midten. Det bedste jeg har lavet, var ved hjælp af tørret surdej og udelukkende rugmel, men jeg vil altså gerne have kærner i og bruge egen surdej. Og jeg har altså ikke tænkt mig at stå og hamre rugkærner i småstykker 
Jeg har en dansk Eva-rugbrødsform, vil en dej med 4 dl vand være passende til sådan en form?
Previously lone nielsen wrote:
Nu har min våde surdej stået og boblet i dagevis. Dufter godt, så nu vil jeg i gang med at bage et rugbrød. Jeg bor i Holland, og knækkede kærner - uanset hvilke - er ikke til at opdrive her, kun hele rugkærner, solsikkekærner, frø osv.
Grunden til at man bruger knækkede kærner er at de er hurtigere til at suge væske til sig. Så hvis du bruger hele kærner skal de nok ligge i længere tid. Det har jeg dog ikke prøvet.
Du kan sagtens koge dem. Men det har jeg også kun prøvet med kækkede, så jeg kan ikke sige nærmere om hvor længe de skal have.
Jeg har lavet rugbrød flere gange. Af og til er det godt, men tit er det alt for vådt i midten. Det bedste jeg har lavet, var ved hjælp af tørret surdej og udelukkende rugmel, men jeg vil altså gerne have kærner i og bruge egen surdej.
Ja det er meget sjovt. Der er mange der siger deres bræd er for tørt. Prøv evt. at bruge et stegetermometer. Hvis det er 85-88 grader i midten er det færdigt.
Og jeg har altså ikke tænkt mig at stå og hamre rugkærner i småstykker
Har du overvejet at give dem en hurtig tur i en food processor?
Jeg har en dansk Eva-rugbrødsform, vil en dej med 4 dl vand være passende til sådan en form?
Jeg kender den desværre ikke.
Previously Max M wrote:
Previously lone nielsen wrote:
Nu har min våde surdej stået og boblet i dagevis. Dufter godt, så nu vil jeg i gang med at bage et rugbrød. Jeg bor i Holland, og knækkede kærner - uanset hvilke - er ikke til at opdrive her, kun hele rugkærner, solsikkekærner, frø osv.
Grunden til at man bruger knækkede kærner er at de er hurtigere til at suge væske til sig. Så hvis du bruger hele kærner skal de nok ligge i længere tid. Det har jeg dog ikke prøvet.
Du kan sagtens koge dem. Men det har jeg også kun prøvet med kækkede, så jeg kan ikke sige nærmere om hvor længe de skal have.
Jeg har lavet rugbrød flere gange. Af og til er det godt, men tit er det alt for vådt i midten. Det bedste jeg har lavet, var ved hjælp af tørret surdej og udelukkende rugmel, men jeg vil altså gerne have kærner i og bruge egen surdej.
Ja det er meget sjovt. Der er mange der siger deres bræd er for tørt. Prøv evt. at bruge et stegetermometer. Hvis det er 85-88 grader i midten er det færdigt.
Og jeg har altså ikke tænkt mig at stå og hamre rugkærner i småstykker
Har du overvejet at give dem en hurtig tur i en food processor?
God ide - det prøver jeg - har prøvet med en morter, men det tog pokkers lang tid og der var kærner i hele køkkenet!
Jeg kender den desværre ikke.
Den er rigtig god og firkantet - lige til rugbrød og med silicone på indersiden. Jeg tænker hver gang på min tante, som forærede mig den sammen med en rullepølsepresse. Vi danskere i udlandet skal da have de rigtige redskaber, syntes hun! Nu skal jeg bare have slagteren til at forstå, hvilket stykke af grisen, jeg skal have til rullepølsen.
Hejsa Jeg plejer at putte kerner, hele som knækkede i surdejen og lade den stå yderligere et døgns tid, så har kernerne suget godt til sig. Det kræver selvfølgelig en del ekstra væde undervejs og en omrøring i ny og næ. Hvis du ellers har kørt 50/50 på rugmel og hvedemel så skal du bare justere konsistensen så den næsten kan stå selv. Så gælder det bare om at finde din "kerneprocent" så du får lige de resultat du vil have. Jeg har den samme form som dig, den er super. Bag ved 175 grader i 45 min med sølvpapir over og derefter 45 min uden. Brødet er klart når det har sluppet kanten og er nemt at hælde ud. Sølvpapiret hjælper med at skorpen ikke skiller eller bliver for hård. Pak brødet ind næsten med det samme så slipper skorpen ikke Mads PS: Husk salt!

facebook
stumbleupon
twitter