Mine værktøjer
Du er her: Forside Opskrifter Pundkage - Sandkage - Lagkagebunde

Pundkage - Sandkage - Lagkagebunde

— Arkiveret under ,

Kært barn har mange navne. Pundkage er *grundopskriften* inden for kemisk hævede kager. Den er utrolig nem og fleksibel. Hvis du har lyst til at eksperimentere med kage selv, så brug pundkagen som udgangspunkt.

Ok at kalde den pundkage er nok så meget sagt nu til dags. Jeg vil tro at navnet stammer fra før i tiden hvor husmoderen skulle fodre en hel bondegård med sultne svende. Der brugte man sikkert 1 pund af hver ingrediens. I dag er det nok med 200 gram. Så her er opskriften på "200 gram kage" ... hmmm det har ikke helt den samme klang. (Jeg har faktisk fundet ud af at hvis man bruger et pund af hver ting, så passer opskriften til en stor høj bradepande, så det er jo nok nærmest derfra det stammer. Så 200 gram er til en springform, og 500 gram er til stor bradepande.)

Ingredienser

Det tørre

  • 200 gram mel
  • 1 spsk bagepulver
  • 1 tsk natron (specielt hvis du har noget syrligt fyld i.)
  • 1 knips salt

Det våde

  • 200 gram sukker (Ja sukker er vådt i den her sammenhæng.)
  • 200 gram smør (Du kan sagtens nøjes med 100 gram smør, det plejer jeg selv.)
  • 4 æg (ja de vejer ca 50-60 gram hver)

Fremgansmåde generelt

Bland det "tørre": Mel, bagepulver, natron og salt.

Rør alt det "våde" sammen: Sukker, æg og smør.

Hvis du ikke bruger en røremaskine er det nemmest at smelte smørret først.

Bruger du en røremaskine, så pisk først smør og sukker sammen og bland til sidst æggene i.

 

De kager jeg selv laver mest ud fra denne opskrift er:

Sandkage / Pundkage

Hæld dejen i en franskbrøds eller rugbrødsform.

Bag ved 180 grader i 40 minutter.

Lagkagebunde

Hæld dejen i en springform.

Bag 40 min ved 180 grader.

Lad den køle i mindst 20 minutter.

Flæk den i tre lige store dele.

Æblekage med kanel

Skær 2-3 æbler i både.

Dæk dem med kanelsukker

Hæld dejen i en springform.

Pres æblebådene ned i dejen.

Drys kanelsukker på toppen af kagen, så den er jævnt dækket.

Bag 40 min ved 180 grader.

Marmorkage

Tag en trediedel af dejen fra. Kom 2 spsk kakao i, og tynd den op med mælk indtil den har samme konsistens som før.

Brug en franskbrøds eller rugbrødsform.

Fyld dejen i "lys-mørk-lys".

Kør en ske igennem med op-ned bevægelser, så den mørke dej bliver fordelt.

Bag 40 min ved 180 grader.

Appelsin chokolade sandkage

Kom saften og den revne skal fra 1 appelsin i dejen

Hak en plade 70% cokolade (100 gram) og kom den i.

Kom 1 dl mel mere i dejen for at gøre den lige så tyk som føre appelsinsaften kom i.

(Kom eventuelt også 200 gram reven marcipan i. Det gør den mere svampet.)

Hæld det hele i springform.

Bag 40 min ved 180 grader.

Denne opskrift minde meget om Appelsin Chokolade Muffin opskriften, men er lidt nemmere at lave

Relateret indhold
Handlinger tilknyttet webside

Bagning

Skrevet af Anonym bruger den 24/04 2010 16:08
Hej
Jeg har lavet denne opskrift flere gange, men den bliver ikke helt som den skal. Kagen har tendens til at hæve mere op ad siderne på formen og ligesom et "hul" i midten af kagen. Hvad gør jeg forkert? Hvad kan jeg gøre for at undgå det?

Med Venlig Hilsen
Miki Sander
Cali, Colombia

Bagning

Skrevet af maxm den 25/04 2010 09:57
Det er godt nok underligt. Når jeg laver den buler den altid op i midten.

Jeg ville nok prøve med noget mere bagepulver og se om det ikke hjælper.

Bagning

Skrevet af Anonym bruger den 03/03 2011 07:58
Hvis jeg har en opskrift der har tendens til at vokse i midten, så lægger jeg et vådt viskestykke om formen, så sker det ikke. Viskestykket er helt vådt og så let klemt, så det lige nøjagtigt ikke drypper mere.

              Med venlig hilsen
              Susanne

Bagning

Skrevet af maxm den 05/03 2011 10:41
det lyder som et godt tip. Jeg har ikke hørt om det før, så det skal jeg helt klart prøve.

Bagning

Skrevet af Anonym bruger den 11/09 2010 16:30
Lyder lidt som om den "falder sammen" husk ikke at åbne ovnen før kagen er bagt helt færdig, og ikke noget med at smække ovnlågen heller. Luften fra bagepulveret skulle gerne blive i kagen.

Bagning

Skrevet af Anonym bruger den 02/06 2012 08:59
DEt gør min også,hver gang, øv hvad gør man så?

Bagning

Skrevet af Anonym bruger den 03/07 2012 09:26
Hej, Jeg brugte et stege termometer, og fandt ud af at min ovn var mellem 10 og 15 grader for kold. Det hjalp med noget mere varme.

Hilsen Jensen

Bagning

Skrevet af Anonym bruger den 19/01 2013 17:13
Hej.
Prøv at komme en flower nail i midten af din form.så bruges den som varmefordeler og din kage hæver jævnt over det hele.
Mvh Annika

Bagning

Skrevet af maxm den 21/01 2013 21:44
Det har jeg ikke hørt om før. Googlede det lige og det lyder umiddelbart som en god idé. Troede ellers ikke der var mere jeg kunne ønske mig til køkkenet, men det skal da prøves.

Bagning

Skrevet af Anonym bruger den 29/05 2013 07:29
Jeg er lige blevet færdigudlært bager. Og det vi gør nede i bageriet er, at når du smøre dejen ud i formen, skal du lave en lille fordybning i midten. Netop for at undgå det buler op. Der er altid lidt mere dej i midten, uanset om det er lagkagebunde, brød eller andet kage. Dvs. Den vil altid hæve lidt op i midten. Det har også meget og gøre med, HVORDAN du kører din dej op, samt hvordan din ovn er. Du må IKKE piske for meget, idet ved længere piskning, piskes luften ud af væden istedet for ind.! Hver ovn har sin egen måde og bage på, og det vil derfor altid være en god idé have en tommelfingerregel og gå efter. Alle bunde vil altid være bulet i større eller mindre grad. Skær det lige eller vend det rundt så det er bunden som er toppen. På denne måde får du pæne kanter / former.
 - Håber det kunne hjælpe.
Mvh. Bageren.

Bagepulver-mængde

Skrevet af Anonym bruger den 27/09 2010 13:20
1 spsk bagepulver lyder af rigtig meget i forhold til andre sandkageopskrifter - der menes vel ikke 1 tsk?
Vh Hanne

Bagepulver-mængde

Skrevet af maxm den 27/09 2010 14:25
Nej, jeg plejer at bruge 1 spsk. Men du kan da bare prøve dig frem med mindre hvis du syntes det lyder af for meget.

Hul i midten

Skrevet af Anonym bruger den 03/10 2010 07:33
Jeg har også oplevet hullet i midten. Hos mig sker det når jeg kommer natron i - og ikke har noget syrligt/frugt i dejen.

Hilsen

Tina

Størrelsen på springform

Skrevet af Anonym bruger den 01/11 2010 09:04
Hej,

jeg vil gerne vide hvilken størrelse springform dér skal bruges.
 
venlig hilsen

jannie

Størrelsen på springform

Skrevet af maxm den 01/11 2010 11:23
Du skal bare bruge den springform du nu måtte have. Er formen stor så skal den have kortere tid i ovnen. Er den lille så skal den have længere tid.

Jeg bruger ofte en på ca. 20 cm.

Virkelig trist!

Skrevet af Anonym bruger den 15/06 2011 21:37
Ja, må indrømme at jeg er ret ærgelig over at det ikke funger på nogen måder for mig.

Har bagt længe, og plejer at bruge en anden opskrift til lagkagebunde, men tænkte at denne ville blive mere fast.

Nu har jeg bagt i 3 forskellige bunde, og brugt 16 æg i alt - og den falder sammen i midten på alle 3 kager!

Det er ikke kun virkelig ærgeligt, da de så skal smides ud, men også irriterende da jeg skal bruge dem imorgen til en stor fler-etagers kage..! Øv!

Jeg vil syntes ikke den er særlig god :/

Virkelig trist!

Skrevet af maxm den 15/06 2011 22:29
Det kan jeg godt forstå. Men jeg er bange for at du gør et eller andet forkert. Pundkage er en *meget* gennemtestet opskrift.

Når den falder sammen er det typisk fordi den får for lidt. Jeg bruger varmluft når jeg bager. Kan være det er det der er forskellen?

jeg har bagt lagkage bunde med den et hav af gange, og den fejler aldrig.

Fremgangsmåde...

Skrevet af Anonym bruger den 05/07 2011 09:19
Hejsa, det har altså også en betydnig,hvordan man gør, når man laver dejen. F.eks. må man ikke piske for meget, når bagepulveret er tilsat, for så pisker man luften ud... og æggene skal piskes meget.

Jeg plejer at gøre således:
1) Rør (i røremaskine) sukker og smør til det er helt hvidt og ikke knaser (det tager noget tid)
2) Rør æggene i et ad gangen - pisk godt imellem hvert æg, så der kommer meget luft i dejen.

3) Sigt mel og bagepulver i og vend det forsigtigt og hurtigt i (så luften ikke går af ballonen så at sige)

4) Bag som sædvanligt.

Det bør ikke kunne gå galt :-)

Fremgangsmåde...

Skrevet af Anonym bruger den 01/10 2011 21:16
ib! :)

Virkelig trist!

Skrevet af Anonym bruger den 02/06 2012 09:01
Jamen man behøver ikke at smide kagen ud fordi den falder sammen på midten, kagen er en smule mere "rå" hvor den er faldet sammen, men det gør ikke så meget, men jeg ville også ønske at den ikke faldt sammen, aner ikke hvad man skal gøre?

Virkelig trist!

Skrevet af Anonym bruger den 09/06 2012 01:15
Har alle dine ingresienser samme temperatur?
Hvis ikke kan dette også forsøge hullet eller bulede kager.

I min gamle opskrift på engelsk pund kage, brugers der ikke bagepulver. Her er det ægget der får kagen til at hæve, måske det er værd at forsøge ?
;)

Virkelig trist!

Skrevet af Anonym bruger den 27/02 2013 08:29
Et godt tip : smør aldrig siderne i en spring form.

Hvis kagen mislykkes

Skrevet af Anonym bruger den 16/10 2011 08:03
Hej
Jeg har en meget, meget gammel kogebog, som for mig er guld værd. Der står mange gode tips i, og nogle af dem, kender I måske, men jeg vil her lige referere hvad der står,

hvis formkagen mislykkes, kan det skyldes:
* for meget sukker eller for lidt mel. Kagen løber over og synker derefter sammen,
* at æg og sukker piskes i en skål, der ikke er helt tør og ren. Massen bliver tyndtflydende og kagen tung,
* at formen ikke er smurt godt, så kan kagen ikke vendes hel ud,
* at kagen bages ved for svag varme. Den bliver høj i kanten og falder sammen i midten,
* at kagen bages ved for stærk varme. Den bliver lav i kanten og sprækker i midten,
* at kagen bages for lang eller for kort tid. Tag uret til hjælp. Prøv at stikke i kagen med en tør træpind. Kagen er færdig, når der ikke hænger dej ved pinden.

Med venlig hilsen
Sanne D. Johannsen

holbarhed

Skrevet af Anonym bruger den 27/04 2012 17:52
hvor lang tid kan sådan nogle lagkagebunde holde sig?

holbarhed

Skrevet af maxm den 28/04 2012 14:36
En 3-4 dage i plast. 3 mdr i fryser.

Prøv også Max'es opskrift på lagkagebunde uden fedstof

Skrevet af Anonym bruger den 31/05 2012 08:25
Jeg har lige opdaget at Max [primo 2012] har lagt en anden opskrift på lagkagebunde ud - som er uden fedtstof. [og det kan een jo altid bruge, fordi der er som regel nok af fedtstof i en lagkage i forvejen]

.kvalimad.dk/opskrifter/lagkagebunde/?searchterm=lagkagebunde

---------

Jeg mener ikke det gjorde noget hvis han under den relevante overskrift herover, lige henviste interesserede til denne alternative opskrift

pundkage!

Skrevet af Anonym bruger den 12/11 2012 16:22
hvis man nu skal lave en pund kage 500 gr af hver, hvor lang tid ville du så give den i almindelig ovn?

pundkage!

Skrevet af maxm den 12/11 2012 18:01
30-40 minutter i en stor bradepande. Afhængigt af hvor stor den er :-S

Pundkage

Skrevet af Anonym bruger den 13/12 2012 09:51
Har ikke lavet pundkage i lang tid og ville gerne vide om man kunne nøjes med halvdelen af smørret. På din side fandt jeg endelig svaret. Tak for en god side med gode opskrifter!

Pundkage

Skrevet af Anonym bruger den 06/01 2013 20:04
Jeg har lige bagt en pundkage med mandelmasse i men den var ved at blive mørk udenpå men den var helt rå i centered. Hvad kan jeg gøre ved det?

Leif Christensen

Pundkage

Skrevet af Anonym bruger den 06/01 2013 22:06
Lavere temperatur, længere tid. - Max

Åhh her dufter..

Skrevet af Anonym bruger den 06/02 2013 19:40
Uhhhm hvor her dufter..

Jeg øver mig på lagkagebunde, for jeg vil selv lave dem på lørdag..
Godt med øvning, for jeg fik ikke læst ordentligt efter, og har ikke natron + jeg blandede alt det våde op i en skål og tændte røremaskinen..

Ikke godt..

Anyway.. fortsatte ufortrødent videre.. og ja.. det dufter himmelsk og ser lækkert ud.. 17 min endnu... Spændende..

Virkelig trist!

Skrevet af Anonym bruger den 27/02 2013 08:32
Et godt tip : smør aldrig siderne i en spring form.

Virkelig trist!

Skrevet af Anonym bruger den 27/02 2013 08:32
Et godt tip : smør aldrig siderne i en spring form.

Virkelig trist!

Skrevet af Anonym bruger den 27/02 2013 08:34
Et godt tip : smør aldrig siderne i en spring form.

Mere SPONGY

Skrevet af Anonym bruger den 18/04 2013 20:23
Hej Følger din side rigtig meget, laver hobby konditor kager og ser Cakeboss han nævner at det han mange gange bruger er Pundkage men hans er meget mere kompakt end denne ved du hvordan man opnår det da det er nemmere at forme i..?
MVH Nick the Fan :)

Mere SPONGY

Skrevet af Anonym bruger den 18/04 2013 21:07
Du skal bare bruge mindre hævemiddel. Dvs. Bagepulver og natron. Hvor lidt kan du nok selv bedst bedømme. Prøv evt. med en halvering. - max

Mums

Skrevet af Maria Rønn Rinhack den 07/05 2013 14:27
Det er en rigtig lækker kage.

Jeg valgte at prøve og lave den med Appelsin og chokolade, MUMS.

Jeg oplevede også at den faldt sammen i midten, men ikke at det gjorde noget, da jeg bare skulle bruge den til "Hygge" kage.

marmorkagetest

Skrevet af Anonym bruger den 06/06 2013 07:26
G'morgen Max :)

thumbs up til din side som jeg skvat over via en veninde..

Nu stod jeg for at skulle afsted på familiebesøg - hos min mormor - familiens kagemester - og der skal altså noget til at slå hendes kager af banen, men jeg manglede liiiige den der kaffekage man altid plejer at have med, men det skulle gå hurtigt - både med ingrediensblanding, bagning og nedpakning, og faldt over din marmorkageopskrift..
Nu skal siges her, at det måske er i nærheden af 10 år siden jeg har bagt selv, men prøves af, det skulle den altså... Så igang med vægten, melet og piskeren og ovnen... Zum zum og ind røg kagen - og jeg må sige, det er sjældent jeg er stødt på opskrifter hvor mængder, tider og beskrivelser af hvordan og hvorledess kagen/brødet bør se ud og føles - at de har stemt så godt overens som de gør her hos dig. Tiderne passer på minuttet næsten, smagen er fantastisk, og lige angående marmorkagen her - så hverken "dumper eller højner" den sig i midten som den slags jo ellers ofte gør.

PS - min mormor har givet kagen 10 ud af 10.... (Og der skal noget til at hun giver så høje karakterer)

PPS - Dine franskbrød/rundstykker mm - fantastiske.... lige meget hvor meget jeg kommer til at "maltraktere" dejen, eller glemmer den står til hævning, så bliver brødet helt fantastisk.... Selv efter at måtte smides i køleskabet i mere end 12 timer og tages frem påny, det kunne ikke engang slå kursen ud af dejen... Fantastisk....

Chris

sandkage=pundkage

Skrevet af Anonym bruger den 06/06 2013 20:57
Hej Max. Jeg vil lige tilføje at fra min tid som bager, brugte vi ikke pundkage som lagekagebunde, men en biscuit bund. den består stortset af sukker, æg og mel. og er en pisket dej.

sandkage=pundkage

Skrevet af maxm den 10/06 2013 19:22
Jeg ved det. Jeg har den opskrift her: www.kvalimad.dk/opskrifter/lagkagebunde

Men man kan sagtens bruge pundkage i mange tilfælde.

Æblekage med kanel

Skrevet af Anonym bruger den 02/09 2013 22:14
Hej Max
Jeg kunne godt tænke mig at prøve og tilføje en frosting/topping til æblekagen med kanel. Har du et tip eller en opskrift på noget der ville passe til denne kage? :)
Tak for en fantastisk side.

Æblekage med kanel

Skrevet af maxm den 03/09 2013 10:57
Du kan bare komme noget almindeligt glasur på. Men det mest almindelige er blot at servere den med noget creme fraiche.

Hvorfor både bagepulver og natron ?

Skrevet af Anonym bruger den 02/05 2014 17:00
Hej
Jeg vil lige spørge dig om hvorfor du både
Bruger bagepulver og natron i din sandkage ?
Er der en fordel ved at bruge dem begge ?
Mvh

Pund til pund kage

Skrevet af Anonym bruger den 09/09 2014 18:51
Det hedder retteligt ikke en pund kage, men en pund til pund kage. Og det er ganske logisk fordi man tager et pund (500 gram) af hver ingrediens. Jeg plejer at veje en passende mængde æg, 5-6 stykker alt efter humør eller størrelse af bageform. Afvejer så samme mængde smør og mel. Rører blødt smør (Max stuetemperatur, og IKKE smeltet) med sukker til helt hvidt og sukker stort set ikke knaser. Smager gerne til med revet appelsin og vanille. Rører æggene i 1 ad gangen Ca 1 1/2 minuts. Når alle ægte er rørt i, kommes melet i og røres kun let til det er fordelt. Bager Ca 45 min ved 180 gr. (indtil dejen ikke hænger ved, hvis man sætter en strikkenål forsigtigt ned i midten)

Hmm

Skrevet af Anonym bruger den 12/11 2014 20:46
Hej Max. Er trofast følger af din side. Ville prøve denne kage og da jeg læste kommentarerne med at den falder lidt ned i midten tænkte det nok fordi de ikk laver den korrekt. Ham men nu sidder jeg her med en kage i springfom der er faldet lidt ned i midten - ikk at det gør noget da det var t egen fornøjelse, men hvorfor?? Og hvorfor både natron og bagepulver? Der er intet syrligt i, i den almindelige kage. Jeg tilsatte forresten valnødder og kokosmel- mums

Sandkage.

Skrevet af Anonym bruger den 20/07 2016 12:35
Hvis du erstatter 30 g af melet med rismel, får du en sandkage, der føles som om der er sand i kagen, og smagen er himmelsk.

Lugt af æg

Skrevet af Anonym bruger den 22/08 2016 18:27
Kære Max.
Jeg har fulgt opskriften på sandkage, men synes kagen lugter af æg. Faktisk har jeg prøvet det før med en anden opskrift på lagkagebunde. Jeg kan regne ud, at det er noget med æggene, men hvad gør jeg mon forkert? Tak for en rigtig god hjemmeside. Mvh Marianne
Emner
Bagning (98)
Cupcake (11)
Dessert (73)
Eksotisk (20)
Fisk (5)
Frugt (13)
Glutenfri (18)
Gærbrød (30)
Hovedret (34)
Julemad (26)
Kage (81)
Kød (38)
LCHF (9)
Morgenmad (13)
Sauce (25)
Snack (3)
Sous vide (2)
Stivelse (17)
Suppe (18)
Surdej (4)
Tilbehør (5)
Vegetar (48)
 
 
Doner penge og bliv kvalimad sponsor

Kvalimad koster penge at drive. Server, trafik, hosting, videoudstyr, mad, ingredienser osv.

Hvis du kan lide sitet er du velkommen til at dele udgifterne med mig :-D Alle beløb er velkomne, og går direkte til driften.

mobilepay (ny):
2993 4296

paypal: