Mine værktøjer
Du er her: Forside Opskrifter Confit de canard - andeconfit

Confit de canard - andeconfit

— Arkiveret under , , ,

Opskrift med video - Confit er en form for fedtsyltning. En gammel måde at konservere kød på i måneds- eller årevis. Som så mange af de andre gamle konserveringsmetoder, så har det vist sig også bare at være utroligt lækkert. Det er også en meget sikker opskrift. Den er relativt svær at gøre forkert, og man kan lave den lang tid i forvejen. Så det er perfekt gæstemad. I Frankrig kan man sågar købe det som dåsemad ... åh de franskmænd.

Confit de canard - andeconfit

Confit de canard - andeconfit

Ingredienser

  • 4 andelår
  • 1 liter andefedt (eller smagsløs olie som vindruekerne, oliven, raps osv.)
  • salt
  • peber
  • timian

Fremgangsmåde


Sprænging

Gnid lårene godt ind i krydderier.

Pak dem tæt sammen i en beholder.

Lad dem sprænge 12-24 timer.

Braissering

Skyl lårene af i koldt vand.

Læg dem i en gryde og dæk dem med fedtstoffet.

Lad dem "koge" 3 kvarter - 1 time.

Når kødet føles mørt og blødt, men inden de falder fra hinanden, er de færdige.

Opbevaring

Dæk de braisserede stykker med fedtet, så det ikke kommer ilt til.

Stil dem i køleskabet indtil de skal bruges. De kan snildt holde sig en uge.

Endelig servering / tilberedning

Tag dem op af fedtet.

Steg dem i en 200 grader varm ovn i ca. 15 minutter.

Noter

Traditionelt bruger man confit til henkogning. Så skal lår og fedt fyldes i henkogningsglas og en tur i ovnen eller trykkoger, så alle bakterier bliver slået ihjel.

Gør man det kan en confit holde sig i måneds og årevis.

Jeg syntes det er lidt meget at gøre ud af det, og det er sjældent jeg lige slagter så mange ænder at jeg ikke kan spise dem på én gang.

Sikkert fordi jeg bor i byen og ikke har ænder.

Handlinger tilknyttet webside

Dejlig ret. Langtidsstegning?

Skrevet af Anonym bruger den 07/12 2009 20:40
Jeg spiste Confit de Canard i dag med pommes sarladaises, og en bønne tomat-salat til med en senneps vigniagrette for at afbalancere fedmen i retten. Næste gang vil jeg lave en salat med appelsin i, det tror jeg vil passe super til anden.

Jeg har ikke smagt det før. Jeg købte en dåse nede hos Letz Shop. Så i København fås det altså også visse steder på dåse. Vi er heldige på det område ;-). Det smagte fantastisk. Jeg gav den 15 minutter på 200 grader som du anbefaler. Jeg fik overskudsfedtet fra, og en god stegeskorpe. Hvis jeg skal sige noget kritisk, så bliver køddet en anelse tørt. Tror du man kan få et saftigere resultat med en længere tilberedelsestid ved lavere varme (alla langtidsstegning)? eller er det bare et uundgåeligt resultat af konserveringsmetoden?

PS: Tak for et godt site. Meget nyttig og kompetent information.

Dejlig ret. Langtidsstegning?

Skrevet af maxm den 07/12 2009 22:14
Det der får lårene til at virke møre er faktisk at bindevæv og sener bliver "opløst" under langtidsstegning. Uanset hvad så trænger der en del væske ud af lårene. Så hvis man ikke finder den rigtige balance kan det blive en smule tørt.

Tørheden af kødet svinger lidt fra gang til gang. Afhængigt af anden. Du kan godt opleve ind imellem at det virker lidt tørt, hvis det er en mager and der har fået for lidt motion. Men oftest er det mørt. Så jeg tror bare du skal prøve igen ;-)

Prøv evt. at nøjes med at give dem under grillen i lidt kortere tid. Så bliver skindet hurtigere sprødt og de mister lidt mindre væske.

kan man bruge kylling?

Skrevet af Anonym bruger den 28/01 2010 07:54
Jeg bor til gængæld på landet.
Jeg har mange høns som giver en del kyllinger.
Derfor tænkte jeg om man kan bruge denne opskrift til kyllinger isteddet for and.
Hilsen Line

kan man bruge kylling?

Skrevet af maxm den 28/01 2010 08:49
Ja. Det hedder "poulet en confit" hvis du vil google på det.

Du kan også bruge andre former for kød. Fx gås eller gris.

Bare det er noget af det kød der har arbejdet meget og som derfor har en masse fedt og bindevæv i sig.

kan man bruge kylling?

Skrevet af Anonym bruger den 12/10 2012 14:43

Jeg har prøvet flere gange at lave det med kylling, det kan du roligt gøre. De gange jeg har gjort det har jeg brugt andefedt. Det smager skønt, kylling med en tydelig smag af and.
Mvh
Torben madsen

Genbrug af andefedt

Skrevet af Anonym bruger den 15/02 2010 10:02
Kan man genbruge andefedt der har været brugt i forbindelse med tilberedning eller opbevaring af andeconfit og/eller ande- eller kalverillette?

Genbrug af andefedt

Skrevet af maxm den 15/02 2010 12:24
Ja. Du kan lave en ny portion confit med det, eller du kan bruge det til at stege med i stedet for olie/margerine/smør.

Du kan også blande det med svinefedt og smøre det på rugbrød. Det er rigtigt old-school.

Genbrug af andefedt

Skrevet af Anonym bruger den 21/01 2012 13:23
Du kan sagtens genbruge - andefedt, prøv bl.a. At råstege julienneskårne grøntsager og kartofler i andefedt i stedet for i smør eller olie, det giver en rigtig god smag. Jeg plejer at confitere andelårene ved at langtidskoge dem i andefedtet, gerne 5 - 6 timer ved svag varme ca. 80 - 90 gr. Og derefter give dem sprød skorpe under grillen i ovnen,det bliver meget mørkt og lækkert.

Genbrug af andefedt

Skrevet af Anonym bruger den 13/06 2012 12:00
Har nogen forsøgt sig med sous vide der jo er kemdetegnet ved den præcise temperaturstyring??

Ande confit sous vide

Skrevet af Anonym bruger den 30/11 2013 17:10
Ja - Og det bliver fantastisk - sousvide.dk/blog/3-andeconfit---confit-de-canard/

Køb af and

Skrevet af M Cronberg den 16/05 2010 13:17
Hej,

Har du et favorit sted du køber and (bor i odense - det er vist også der hvor du huserer?).

Mvh

PS - som mange andre må jeg også lige nævne, at det er et meget inspirerende og informativt site du har banket sammen. Tak for det.

Køb af and

Skrevet af maxm den 16/05 2010 13:48
Nej. Jeg har ikke dyrket anderacer så meget. Vi er 5 i famillien, så jeg tænker også på prisen.

En god stor en fra Bilka plejer at være godt. Specielt når det lige har været sæson og de sælge de sidste billigt :-D

Confit

Skrevet af Anonym bruger den 16/08 2010 21:14
Hej Max,

Ros for den fornemme hjemmeside! Jeg laver selv en del confit de canard i månederne omkring jul, og plejer at købe frosne lår i Netto eller Føtex. Jeg genopvarmer kun til 150 grader, og jeg vil tro at lidt længere tid ved 100 grader er alt rigeligt, og at man derved kan holde endnu bedre på saften. Skindet har jeg aldrig fået til at blive godt.

Har du selv forsøgt at konfitere i rapsolie og lignende? Kogepunktet er jo meget højere end for andefedt, så jeg ville være lidt nervøs. Jeg har prøvet med svinefedt, som er lidt nemmere at få fat på end andefedt, det virkede fint.

Jeg har mange steder set, at man i princippet kan lave confit af alle slags kød, men jeg kan nu ikke anbefale andebryst. Det blev hårdt og knastørt!

Venlig hilsen
Christian

Confit

Skrevet af maxm den 17/08 2010 06:38
Du kan sagtens bruge rapsolie og den slags. Det gør jeg næsten altid. Fedtets/oliens kogepunkt betyder ikke noget. Det kommer man slet ikke i nærheden af. Det er vandet i kødet der bobler.

Når man siger alle slags kød, så menes der fra alle slags dyr, ikke alle slags udskæringer.

Fidusen er at du skal bruge køde med mange sener, bindevæv og fedt. Alle de "grove" udskæringer. Fx skanker fra firbenede dyr, og lårene fra fjerkræ.

Confit

Skrevet af Anonym bruger den 10/11 2010 16:29
Det siges at andefedt er lige så sundt som den bedste jomfru olivenolie så længe den ikke har været opvarmet så meget at den begynder at ryge. Derimod bliver andre olier som nævnt i tråden sundhedsskadelige når anden skal færdigsteges i ovnen.
Andefedtet kan også bruges til almindelig stegning og giver en god smag til feks. et stykke kylling ol.

Confit

Skrevet af maxm den 11/11 2010 08:47
De andre olie har nogenlunde samme sundheds problemer mht. opvarming som olierne.

Faktisk så har andefedt vist endda et lidt lavere røgpunkt end de vegetabilske olier.

Confit

Skrevet af Anonym bruger den 04/11 2012 22:18
Hej Max,
Fin side du har her!
Det er måske et halvgammelt emne at tage op, men da du nævnte skank i forbindelse med confitering blev jeg simpelthen nysgerrig, da jeg elsker svineskank, og tanken om confiteret svineskank gør mig ærligt talt helt kuldret. Er det noget du har erfaring med?

Mvh Peter

Confit

Skrevet af Anonym bruger den 05/11 2012 10:32
Ja. Det er stort set samme opskrift. vh Max

Confit

Skrevet af Anonym bruger den 06/11 2012 03:54
Skal skankene ikke have noget længere tid end andelår?

Confit

Skrevet af maxm den 06/11 2012 19:35
jo. En 3-3½ timer vil jeg skyde på.

en blanding af fedt

Skrevet af Anonym bruger den 04/10 2011 07:37
kan man blande andefedt og olie, så det fx bliver 50/50?
Alternativt - hvor kan jeg købe andefedt? (er også fra Odense)

en blanding af fedt

Skrevet af maxm den 04/10 2011 19:43
Ja det gør jeg jævnligt.

Jeg ved ikke hvor man kan købe andefedt. har altid bare brugt olie hvis jeg ikke havde fedt. Når man så har lavet det, så har man jo en fedt der bliver mere og mere and.

en blanding af fedt

Skrevet af Anonym bruger den 19/10 2011 19:54
Her et lille tip til odenseanerne, Skibhusslagteren har andefedt året rundt, modsat de fleste andre der først har det til mortens aften / jul.

en blanding af fedt

Skrevet af Anonym bruger den 21/12 2011 16:35
De fleste Irma butikker har fint andefedt på dåse.

en blanding af fedt

Skrevet af Anonym bruger den 21/01 2012 13:26
Irmabutikker har andefedt mener jeg, og i Odense må H.J.Hansen så afgjort have det også.

en blanding af fedt

Skrevet af Anonym bruger den 12/01 2013 22:16
Nu har jeg en del ande/gåse fedt i fryseren efter jul. Hvor længe kan det holde sig?

en blanding af fedt

Skrevet af maxm den 13/01 2013 15:46
Mon ikke det kan holde et års tid? Hvis du gemmer det længe så prøv at smøre lidt på et stykke brød og smag på det. Smager det fint fejler det ikke noget.

Confit de canard

Skrevet af Anonym bruger den 08/01 2012 13:50
Jeg har med succes stillet de prækrydrede og rensede andelår i ovnen dækket med gåse/andefedtet. De skal have 75-80grader i 5-6timer. Derved undgås brankning. Husk dog at tørre dem godt af for krýdderierne inden, da det er dem der brankes først.
Prøv også det samme med kanin lår, rigtig godt. Klaus

Lagringen

Skrevet af Anonym bruger den 11/11 2012 10:20
Hej Max.
Mine børn og jeg har nu gennemtævet din fantastiske og underholdende site. Vi har lært utroligt meget nyttigt og synes samtidigt at det er sjovt at se dig kokkerere.
Nå men til selve spørgsmålet. Turen er kommet til confitteret and.
Er det nødvendigt at lagre anden i fedtet nogle dage eller kan man tage lårene direkte efter kogningen og i ovnen?
Tak for et dejligt site:-)
Mvh Søren, Alberte og Line

Lagringen

Skrevet af Anonym bruger den 22/12 2012 02:41
Jeg plejer at lave 4-6 stk, og mindst de to bliver altid spist samme dag ;-)Jeg tror ikke lagringen gør noget for smagen (hverken godt eller skidt) men er bare en mulighed og den traditionelle årsag til at confitere.

mvh
Casper

Vildænder

Skrevet af Anonym bruger den 19/12 2012 11:37
Vil en vildand være velegnet at confitere?

Vildænder

Skrevet af Anonym bruger den 25/12 2012 12:39
Har ikke prøvet. Men det vil lårene helt sikkert.
Er der nogen der har prøvet med vinger?

Vildænder

Skrevet af Anonym bruger den 29/01 2013 06:12
Lår fra gråænder bliver meget gode,første gang jeg har prøvet at confitere men ikke sidste;-)

Landænder til confit

Skrevet af Anonym bruger den 05/02 2013 15:49
Brug aldrig f.eks berberiænder til confit. Det er en anden race og giver ikke den rigtige smag.
"Gammeldags" landænder er det allerbedste at bruge; ligesom til
Mortens- og juleaften.

confit du canard

Skrevet af Anonym bruger den 11/05 2013 14:51
Come on....!

Selvfølgelig kan man ikke bruge 'kylling i stedet for'. Det svarer jo til fx at lave chateaubriand af svinemørbrad. Der må dog være grænser.

confit du canard

Skrevet af Anonym bruger den 11/05 2013 14:52
Come on....!

Selvfølgelig kan man ikke bruge 'kylling i stedet for'. Det svarer jo til fx at lave chateaubriand af svinemørbrad. Der må dog være grænser.

Andebryster

Skrevet af Anonym bruger den 21/05 2013 17:08
Hej Max
Kan du svare mig på, om jeg kan bruge andebryst til confitering? Ligger nemlig lige inde med nogle stykker, jeg kunne tænke mig at bruge.
VH Helle

Andebryster

Skrevet af Anonym bruger den 23/05 2013 10:01
Nej! Du kan kun bruge lårene. Brystet vil blive som sålelæder af det.

Ros!

Skrevet af Anonym bruger den 16/06 2013 14:56
Cool side af cool kok...intet højere løftet eller højtideligt - end nødvendigt...tak!

Holdbarhed

Skrevet af Anonym bruger den 01/07 2013 20:26
Har en plastbeholder (godkendt til mad) stående med 3 konfiterede andelår. De er helt nedsænket i en rigelig mængde andefedt, og har stået siden jul, hvor jeg producerede 10 stk. Er usikker på holdbarheden, da bøtten har stået i mit isolerede men uopvarmede "viktualieskur" som har en temperatur der er et par grader højere end udendørstemperaturen. Hen over vinteren har det jo ikke været noget problem, men nu er fedtet flydende og hvad så. Læser forskellige steder at det skal opbevares i køleskab, men er det nu den eneste sandhed, da lårene som sagt er helt dækket af andefedtet. Det dufter fint og upåklageligt fra beholderen, men kan jeg spise det, eller skal jeg kassere det?
Bedste hilsner og tak for en kanon hjemmeside
Mogens

Holdbarhed

Skrevet af maxm den 12/08 2013 12:59
Der er mulighed for pølsesyge. Chancen er lille, men den er der, og det er en alvorlig sygdom.

Holdbarhed

Skrevet af Anonym bruger den 25/11 2013 18:50
Jeg tilberedte andelår sidste år efter opskriften og de smagte himmelsk-jeg vil blot tilføje, at eventuelt overskydende andefedt egner sig fortrinligt til at stege sild. Mvh Steen

Stege/koge metode

Skrevet af Anonym bruger den 08/12 2013 13:56
Mine andelår blev stegte når jeg brugte gasblus eller induktion, jeg kunne ikke holde temperaturen langt nok nede.
Så jeg prøvede at sætte gryden med and og fedt i ovnen på 90-100 grader, de var en success efter 4 timer ( 3 timer ville kunne gøre det).
Ovnen er bedre til at holde temperaturen.
Allan

Stege/koge metode

Skrevet af Anonym bruger den 08/12 2013 14:00
jeg glemte at sige jeg brugte et stegetermometer i andefedtet
Allan

Stege/koge metode

Skrevet af Anonym bruger den 09/12 2013 13:59
Ja. Det er også en helt normal måde at gøre det på. Jeg kan anbefale et ovn termometer, så kan du se helt præcist hvad temperatur ovnen har i forhold til hvad den siger på knappen.

Jeg fandt fx ud af at min ovns temperatur passer ret godt lige imellem 0 og 50 hvis jeg skal lave yoghurt eller flødeost. Der er den nemlig ret prcæst 40 grader, som er perfekt.

Så fløde eller sødmælk i en almindelig gryde. En sjat yoghurt naturel i, og så 20 timer i ovnen. Det er dejligt nemt.

Jeg bruger som regel også en gryde på 110-120 grader i ovnen, når jeg braisserer gryderetter. Så skal det bare sættes over om morgenen, og så er der færdig mad om aftenen. Ligesom en "slow cooker".

Stege/koge metode

Skrevet af Anonym bruger den 12/12 2013 17:20
Jeg læste i en kommentar at man ikke kunne bruge berberi ænder ? De har da ellers masser af smag ? Jeg havde tænkt mig at bruge mine 14 hun ænder til at tage bryst stykkerne fra og konfittere lårene resten af skrogene vil jeg koge fond på . Er der andre gode forslag til hvad jeg kan bruge dem til ? På forhånd tak . Også for super hjemmeside.

Stege/koge metode

Skrevet af Anonym bruger den 19/12 2013 16:26
@berberi!
Jeg vil gætte på berberi er uegnede da de er for magre!
Det er i al fald grunden til at jeg synes at berberi juleaften er barbari !
//finn

Stege/koge metode

Skrevet af Anonym bruger den 21/12 2014 12:30
vi har berberi-ænder , de er ganske udmærkede til konfit....vi har haft dem i køleskabet 14 dage og svitser dem lige på panden (på det gamle brændekomfur), det er første ,men ikke sidstegangvi laver det. Sauer fra Nordjylland

Stege/koge metode

Skrevet af Anonym bruger den 01/10 2015 16:51
Selvfølgelig kan berberiænder bruges. Men det giver en helt anden smag, da det er en anden race.
Traditionel "gammeldags" landand er at foretrække, så man får den "rigtige" smag af
Confit de Canard. Mums!
Til "gammeldags" andesteg med rødkål, brunede kartofler o.s.v. bruger man jo heller
ikke berberiand, vel? Jeg har fået det nogle gange hos familie og venner, der ville
prøve mig af; men den gik ikke. Andesteg med "det hele" = traditionel landand.

Prøv også med kyllingelår (Confit de Poulet)

Confit og langtidsopbevaring

Skrevet af Anonym bruger den 18/03 2016 16:00
Hej Kvalimad :) tak for en fin fin side. Jeg under mig over, hvordan man har opbevaret confit førhen hvor man ikke havde køleskabe ?? Jeg tænker her på de varierende temperaturer ect Ved du noget om det ?? Mvh Inge Lyck
Emner
Bagning (98)
Cupcake (11)
Dessert (73)
Eksotisk (20)
Fisk (5)
Frugt (13)
Glutenfri (18)
Gærbrød (30)
Hovedret (34)
Julemad (26)
Kage (81)
Kød (38)
LCHF (9)
Morgenmad (13)
Sauce (25)
Snack (3)
Sous vide (2)
Stivelse (17)
Suppe (18)
Surdej (4)
Tilbehør (5)
Vegetar (48)
 
 
Doner penge og bliv kvalimad sponsor

Kvalimad koster penge at drive. Server, trafik, hosting, videoudstyr, mad, ingredienser osv.

Hvis du kan lide sitet er du velkommen til at dele udgifterne med mig :-D Alle beløb er velkomne, og går direkte til driften.

mobilepay (ny):
2993 4296

paypal: